sobota, 8 października 2016

Dolina Bolechowicka

Brama Bolechowicka
Nie wszystkie wycieczki w jurze można zaplanować tak by rozpoczynały się w jednym punkcie. Odległości są, co prawda, niewielkie i można np. dojechać rowerem - fantastyczne trasy rowerowe! - ale trzeba by poświęcić na jedną wyprawę cały dzień. Jeśli planuje się zobaczyć wiele w krótkim czasie, to najlepiej podjechać samochodem do punktu wyjścia.

Mając w planach jeszcze parę innych miejsc do zwiedzenia zostawiliśmy samochód na parkingu w Bolechowicach i ruszyliśmy uliczkami w górę miasteczka szukając oznaczeń szlaku. Później prowadziły nas zadrzewioną drogą nie tylko znaki ale i potok Bolechówka. Wkrótce wyszliśmy na olbrzymią, zalaną słońcem polanę, gdzie pośród zieleni błyszczały białe potężne bloki skalne - przed nami otwierała się Brama Bolechowicka.

Dolina Bolechowicka należy do Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie. Otwiera ją niezwykle efektowna skalna brama zwana Bramą Bolechowicką. Tworzą ją dwa ogromne bloki skalne nazywane Filarem Pokutników i Filarem Abazego. Obie skały są chętnie wykorzystywane przez amatorów wspinaczki.

Minęliśmy bramę i ruszyliśmy wąską ścieżką z obu stron otoczoną porośniętymi zielenią białymi skałami. Z lewej strony prowadził nas w górę potok Bolechówka.

Po jakimś czasie wkroczyliśmy do lasu, gdzie słychać już było szum wodospadu, w którego stronę ruszyliśmy błotnistą ścieżką. To jedyny w jurze ukształtowany naturalnie wodospad kaskadowy. Ot, maleństwo i do pięt nie sięga wodospadom górskim, ale jest niezwykle malowniczy.

Wodospad kaskadowy w Dolinie Bolechowickiej
Nie kontynuowaliśmy marszu dalej, ku drugiemu krańcowi doliny. Zawróciliśmy i tą samą drogą - z przerwą na krótki piknik pod bramą, bo miejsce i pogoda aż się o to prosiły - wróciliśmy do Bolechowic.